07 apríla 2008

Konečne!

Tak sa spamätali. Máme málo smrteľných hriechov. Seven je málo. Rozumiem. Kto by už bral vážne zastaralé záležitosti ako sú pýcha, lakomstvo, závisť, hnev, smilstvo, obžerstvo, či lenivosť. To by sme hádam už všetci pomreli v ťažkom hriechu. Oproti tomu, čo sú ľudia schopní robiť teraz, dnes a denne, sú toto iba také makové odvary. Tých zmrdov, čo sa tu pohybuje. Skurvencov, schopných permanentne ubližovať. Bože, keby boli iba pyšní, to by bol raj na zemi. Cirkev, bdelá zakladateľka najviac fungujúceho multilevel marketingu sveta, po 1400 rokoch usúdila, že svetu treba dať nové pravidlá. To už hej. A prišla s novými definíciami hriechov. Takže ich tu máme:

genetická modifikácia,
experimenty na ľuďoch,
znečisťovanie životného prostredia,
sociálna nespravodlivosť,
zapríčiňovanie chudoby,
užívanie drog,
nenásytnosť po peniazoch.

Celkom som nepochopil, že či tých prvých seven ešte stále platí, a teraz máme 14 hriechov. Ak áno, teším sa na nový film. Ak platia iba tie nové, tak tiež dobre. Splním si tajné želania bez obavy strašných následkov.

Ale strašne ma baví, že práve Vatikán hovorí o nenásytnosti po peniazoch. Vždy vedia, ako pobaviť.

Každopádne: vo vecnej rovine, cirkev – teda skôr jej predstaviteľ pápež Gregor Veľký, chápal definíciu pôvodných hriechov ako individuálnu záležitosť a tieto hriechy sú definované ako všeobecné princípy, z ktorých vyplýva samotné zlo a zlé činy, teda z pýchy napríklad chuť vraždiť. Ale cirkev nie je schopná zachovať ani homogenitu v definíciách, pretože tieto nové hriechy sú už definované ako konkrétne činy, týkajúce sa spoločnosti ako takej. O to bizarnejšie to celé pôsobí. A ešte je dosť zvláštne, že v konečnom dôsledku hovoríme iba o troch problémoch – sociálna nespravodlivosť, s ňou súvisiaca chudoba, nenásytnosti po peniazoch a znečisťovanie životného prostredia, ďalej genetická modifikácia a experimenty na ľuďoch a tretí problém sú drogy. A aj ten kľudne môžeme priradiť k prvej téme. Dá sa to chápať aj tak, že Vatikánu prekáža kapitalizmus ako taký? Má lepší návod na fungovanie sveta?

Na čo sú dobré takéto definície? Veď aj imbecil vie, že vyššie uvedené je nesprávne. A čo? Teraz sa začneme báť a usúdime, že sme nenásytní po peniazoch a stačí nám menej a zvyšok odovzdáme? A dealeri prestanú dealovať a užívatelia užívať. Aha, tak takto to je! A jadrová energia je ok alebo všetci riaditelia atómiek pôjdu do pekla?

Kedy začne cirkev fungovať, ako normálne pochopiteľná záležitosť bez toho, aby to bolo vtipné? Všetky tie podobenstvá, príbehy, dobré rady... Keby radšej učila lenivých pracovať..., vlastne to nebude robiť, lebo predsa ani vtáci sa nestarajú, čo budú zajtra jesť.

Ja rozumiem tomu, že cirkev je schopná prežívať vďaka dvom pilierom: neinovovať a byť autoritatívny. Ale týmto počinom, zdá sa, porušila to, kvôli čomu prežila dlhé, dlhé roky. A asi aj chce prežiť.

A, mimochodom, slušný človek takéto rady nepotrebuje. A zmrd ich nepočúva. Takže?

PS: o niekoľko dní neskôr, ako som napísal tento text, s hrôzou čítam v jednom časopise vyjadrenie Vatikánu ku genetickej modifikácii (jeden z nových hriechov) asi toto:

„Príroda nie je posvätnou realitou, do ktorej človek nesmie zasahovať. Skôr ide o dar Stvoriteľa ľudskej spoločnosti, zverený inteligencii a morálnej zodpovednosti mužov a žien. Ľudská bytosť nerobí nič nedovoleného, pokiaľ do prírody zasahuje tým, že modifikuje niektoré jej charakteristiky alebo vlastnosti....“ atď, atď, takto hovorí kardinál Renato Raffaele Martino a biskup Gian Paolo Crepaldi z Pontifikálnej rady pre spravodlivosť a mier. Nuž, ak mám nájsť definíciu pre schizofréniu, práve sa mi tu podsúva skvelý príklad!

A tanec pokračuje... Podľa médií sme vlastne nové hriechy sveta vôbec nepochopili a to nie sú oficiálne hriechy a tak rôzne, jednoducho iba samé ďalšie žvásty.

1 komentár:

Anonymný povedal(a)...

Presne si to zasiahol. Tvoje reči sú silné a vidno že nie si barokový kár ktorý bude radšej veriť napísanej a ľudmi potvrdenej nepravde a nezmyslom.Tak to dnes treba robiť lebo kokotkovia sú schopní zastierať nezmysly maskou geniality a neomylnosti.