28 apríla 2008

STV ovládli ex-komunisti (aspoň jeden)

Kým nás JUDr. Fico vláči po tuneloch, STV dostala nového riaditeľa. Najprv som to chcel komentovať, ale čo na tomto je čo komentovať...

Nemusíte klikať na ten link , je to tu pre vás skopírované...

Nižňanský: Pomáhal som Tomanovej

Za komunistickú minulosť sa nehanbí, tvrdí, že vždy mal sociálno demokratické cítenie. Priznal, že robil mediálneho poradcu ministerke Tomanovej počas kauzy nezákonných dotácií. Riaditeľ Slovenskej televízie Štefan Nižňanský však odmieta, že by mal blízko k Ficovi a Smeru.

* Prečo ste vstúpili do komunistickej strany?

Oslovili ma už na vysokej škole. Bol som dobrý študent, zavolali nás na stranícky výbor a dostali sme prvú ponuku. Neskôr, keď som bol na vojenčine, mi politruk oznámil, že volali z televízie, že vo mne vidia perspektívneho redaktora. Nebral som to ideologicky, ale pracovne.

* Čiže v tom nebolo komunistické presvedčenie, ale ambície?

Ja som to vtedy takto nehodnotil. Bol som postavený pred hotovú vec. Bol som mladý človek, ktorý sa pripravoval na svoju profesiu. Nebola v tom politika.

* Dosť rýchlo ste sa stali šéfom vnútropolitickej redakcie. To sa nedalo oddeliť od politiky a cenzúry.

Toto sú predsudky, cenzúra neexistovala, fungovala len autocenzúra. Aj to skôr profesionálna ako ideologická.

* Boli ste priamo pri tom, keď sa lámali novembrové udalosti. Človek si vtedy musel vybrať, kde stojí. Prečo ste ostali na strane komunistov?

Som vďačný osudu, že som mohol byť pri tom. Zachoval som sa poctivo a profesionálne. Nepovedal by som, že som ostal na strane komunistov, rozhodol som sa, že sa musím postaviť na stranu kritikov režimu, čo som aj urobil. Trval som na zmenách.

* Váš obrat sa však odohral len vnútri komunistickej strany.

Ja som sa otvorene postavil proti manipuláciám a snahám potlačiť novembrové dianie. Snažil som sa revolučné udalosti dostať do vysielania, nerešpektoval som zákazy vedenia televízie. Vedel som, že sa režim musí zmeniť.

* Chceli ste komunizmus reformovať znútra?

Minimálne. Vtedy som ešte neuvažoval, že socializmus treba pochovať. A myslím, že ani väčšina ľudí na námestiach si neželala čisto západný model. Chceli sme reformu.

* Kedy ste zistili, že komunizmus je nereformovateľný?

Keď som videl, že komunistickí funkcionári sú neúprimní a bezradní. Nemali víziu, vôbec nevedeli, čo by mali robiť.

* Prečo ste sa potom stali poslancom KSS?

V televízii som po novembri dal výpoveďa hľadal som ďalšie uplatnenie. Neskôr som dostal ponuku kandidovať za KSS vo voľbách, čo som využil, ale s podmienkou, že nebudem členom strany.

* Zdá sa, že priťahujete komunistov a postkomunistov. Najskôr vás oslovila KSS, potom reformovaná KSS, nakoniec si vás osvojil Ficov Smer ako riaditeľa STV.

Takto by som to nevidel, ja by som otázku nového vedenia STV nepolitizoval. Uchádzal som sa o funkciu ako profesionál, nie ako politický nominant. Viem, že STV zápasí o udržanie nezávislosti, ale úlohou riaditeľa je udržiavať maximálnu mieru profesionality a nezávislosti.

* Poznáte sa s bývalým súdruhom Ficom?

Poznám ho ako novinár politika.

* Je pravda, že ste boli poradcom ministerky Tomanovej?

Áno.

* Odkedy?

Od októbra minulého roku, keď prepukli spory s médiami okolo dotácií. Pani ministerka ma požiadala o mediálne poradenstvo a pomohol som jej s novým tímom, aby tú situáciu zvládla.

* Médiá ju kritizovali oprávnene, ukázalo sa, že dotácie pre Privilégium boli nezákonné.

Toto by som nehodnotil, chcel som jej pomôcť čisto profesionálne, aby dokázala komunikovať s médiami a odrážať útoky na svoju osobu.

* Stretli ste sa s ministrom Maďaričom?

Raz v Národnej rade ako novinár, ktorý sa zaujímal o dianie...

* Kedy to bolo?

Niekedy v priebehu minulého roka.

* Minulý rok ste neboli novinár.

Bol. Ja som stále novinár. Stále sa považujem za žurnalistu.

* Za akú redakciu ste sa tam „zaujímali o dianie“?

Bol som tam za Stefany film. Som nezávislý žurnalista.

* Stefany film nie je vydavateľstvo, ale vaša reklamná agentúra.

Je to moja agentúra, ale mal som akreditáciu novinára. Ako voľný publicista.

* ...alebo lobista.

Nie ako lobista.

* Peter Šťastný vás obvinil, že na hokejovom zväze ste sa obohacovali zo sponzorských peňazí. Brali ste od sponzorov provízie?

Mne je ľúto, že taký človek, s takým veľkým hokejovým menom, sa stal akýmsi mediálnym fekálnym vozom - okydáva a osočuje kdekoho, ale bez argumentov.

* Brali ste od sponzorov provízie?

Ale áno, mal som to však v zmluve a náplni práce. Ak som zohnal peniaze od sponzora, účtoval som si províziu. Aj keď z tých provízií som nakoniec nedostal ani tretinu.

* Ste názorovo blízky Smeru?

Prečo to stále tlačíte do tejto roviny? Som hlavne profesionál, nie politik. Ak som spolupracoval s politikmi, tak len ako odborník. Oslovili ma, tak som pomohol.

* Tvrdíte, že ste novinár, a spolupracujete s ministerkou Tomanovou. Novinári nespolupracujú s každým, kto im niečo ponúkne...

Nie som novinár, ktorý by robil v nejakej redakcii. Ak by to tak bolo, bolo by to iné.

* Hovorí sa, že politické krytie máte hlavne zo Smeru a cez riaditeľa výroby Dobiša aj z SNS. Existuje politická dohoda o obsadení vedenia televízie?

Neviem o takej dohode, ani sa o ňu nezaujímam. Mám svojich ľudí. No nepoviem k tomu ani slovo, lebo všetko je len v štádiu príprav a rokovaní.

* Nevyhýbate sa odpovedi preto, že ešte neviete, koho každého vám strany nanútia?

Ja si myslím, že nebudú nanucované žiadne mená.

* Aké je vaše politické presvedčenie?

Ja mám sociálno-demokratické cítenie, prevažne liberálne, nie komunistické. Nikdy som nebol horlivý straník, skôr kritický.

* Prečo ste s týmto presvedčením vstupovali do KSS?

Vtedy to pre mňa nebola otázka politického presvedčenia. Nedomyslel som všetky dôsledky.

* Ľutujete to?

Nie, keď už človek niečo urobil a prežil, nemal by to zapierať. Mal by sa z toho poučiť. Ja som sa poučil a s politikou som skončil. Nehanbím sa za to, čo som urobil.

* Máte dosť ambiciózny projekt: chcete rozšíriť vysielanie STV o dva kanály. Kedy s tým môžeme rátať?

STV 3, športový kanál šírený digitálne a satelitom, chceme skúšobne spustiť v lete súbežne s olympiádou. Nie som si však istý, či budeme dokonale pripravení na riadne vysielanie, nemôžeme sľubovať niečo, čo nie je naplno pripravené. Neskôr chceme pristúpiť aj k vysielaniu digitálneho spravodajského kanálu STV 4.

* Kedy to bude aktuálne?

Predpokladám, že STV 4 bude vysielať niekedy v roku 2010.

* V projekte spomínate, že chcete ročne jeden vlastný seriál STV a osem filmov. Môžeme to brať ako verejný prísľub?

Je to zámer, ktorý by som veľmi rád naplnil.

* STV žalostne zaostáva v diskusných reláciách a kritickej žurnalistike. Čo s tým?

Toto chcem riešiť rýchlo. Posilníme vysielanie aktuálnych správ počas celého dňa. A posilníme aj diskusie a publicistiku. Napríklad si myslím, že by bolo dobré vrátiť na obrazovku taký formát relácie, ako bola Pod lampou...

* Kedy STV narastú zuby v kritickej a investigatívnej žurnalistike?

Myslím, že tu sa trochu umelo hodnotí kritickosť len vo vzťahu k vláde. Pritom kritiku si zaslúžia aj iné, skôr občianske problémy, hlavne v regiónoch. STV má aj kritické formáty.

* Kedy? Kde?

Myslím reláciu Reportéri, spĺňa kritériá kritickej žurnalistiky, je tak stavaná.

* Bola tak stavaná.

To je zas otázka kritérií. Kto to zmeria?

* Kto bude šéf spravodajstva?

Nechcem predbiehať a hovoriť o menách.

* V STV chcete menej komercie a povrchnej zábavy, viac serióznosti. Ako bude vyzerať programová schéma STV?

STV 1 by mala byť pre väčšinového diváka, s hodnotnou zábavou, filmami, seriálmi, spravodajstvom. STV 2 bude pre menšinového, náročného diváka. A neskôr tu bude športová STV 3 a čisto spravodajská STV 4, čím sa uvoľní priestor na STV 1 pre viac kultúry a filmov.

* Chcete mať vyšší rozpočet pri nižších príjmoch z reklamy. Od Maďariča budete musieť pýtať najmenej miliardu...

A prečo nie? To nebude od Maďariča, ale od štátu. Chceme mať so štátom zmluvu, štát si objedná a zaplatí isté verejnoprávne služby.

* V prezentácii ste zdôrazňovali slovo verejnoprávna etika. Považujete sa za morálnu autoritu, ktorá môže posilniť charakter STV?

Neprislúcha mi to hodnotiť. To musia posúdiť iní. Ja somžil čestne, nemám čo zakrývať, ani za čo sa hanbiť.

* Budete o rok oslavovať dvadsiate výročie Novembra?

Samozrejme, bola to prelomová historická udalosť. Aj keď rešpektujem, že ľudia majú na November rôzne názory. Ja si tiež myslím, že niektoré sľuby a vyhlásenia z námestí sa dnes neplnia. Tie ideály si veľmi dobre pamätám a tie pôvodné, o spravodlivej spoločnosti, sa celkom vytratili.

***

Pani ministerka ma požiadala o mediálne poradenstvo a pomohol som jej s novým týmom, aby tú situáciu zvládla

Štefan Nižňanský (53)

Študoval pedagogiku v Trnave. V rokoch 1978 - 1990 bol redaktorom Československej televízie. V novembri 1989, v prelomovom revolučnom týždni, moderoval hlavné správy. V rokoch 1990 - 1993 bol poslancom SNR, neskôr Federálneho zhromaždenia. Kandidoval za KSS ako nezávislý. V rokoch 1997 - 2003 bol hovorcom hokejového zvëzu, potom šéfredaktorom v rádiu OKEY.

Rozšírenú verziu rozhovoru čítajte na: www.pravda.sk/niznansky

Ja som sa otvorene postavil proti manipuláciám a snahám potlačiť novembrové dianie. Snažil som sa revolučné udalosti dostať do vysielania

© Perex, a.s.
Autor: Dag Daniš

Ak ste prišli až sem, tak tu je pre vás bonus: Ako sa vyrába víťazný projekt, ktorý predkladáte, keď chcete byť riaditeľom televízie: kliknite sem.

Žiadne komentáre: